تایر های نو، روی محور جلو یا عقب؟

سوال: ✅اگر یک جفت تایر نو خریدیم و یک جفت هم تایر کارکرده داشتیم تایر های نو را روی محور جلو استفاده کنیم یا عقب؟

اکثر مکانیک ها و لاستیک فروش ها و راننده های قدیمی حتی رانندگان حرفه ای اتوبوس و کامیون و حتی شاید خود ما براین باورهستیم که اگر دو حلقه لاستیک نو خریدیم اونا رو بر روی رینگهای چرخ جلو نصب کنیم و لاستیکهای قدیمی تر را بر روی رینگهای چرخ عقب استفاده کنیم.

خوب این یک عقیده قدیمی و منسوخ ولی رایجه. در این چند خط میخوام توضیح بدم و تاکید کنم حتما از انجام این کار غلط حذر کنید و جان خودتون رو به خطر نیندازید.

در مورد این مسئله بارها و بارها تست های مختلف در شرایط آب و هوایی مختلف انجام شده. در حال حاضر اگر به سایتهای معروف بخصوص سایتهای شرکتهای تایر ساز مراجعه کنید میبینید همگی تاکید کردند بر این که تایر های نو تر حتما حتما باید در چخهای عقب قرار بگیرند.

اما علت چیه و چه جوری این نکته رو فهمیدن؟

با تحقیق و بررسی از راننده هایی که در جاده سابقه ترکیدن لاستیک داشتند و خودروهایی که بدلیل ترکیدن لاستیک منحرف و حادثه ساز شدند به این نکته دست پیدا کردند که اکثریت قریب به اتفاق انحرافات در اثر ترکیدن لاستیک بدلیل ترکیدن لاستیک های عقب بوده و خودروهایی که تایر جلوشون ترکیده به هر ترتیبی بوده خودرو رو مهار کردند.

نتیجه این آمار ها بسیار جالب بوده و اما علت؟

علت اصلی اینه که خودرو یک جسم صلب با طول بیشتر از عرضه و در هنگام ترکیدن لاستیک عقب حالت سرخوردگی چرخهای عقب یا Understeer پیش میاد برای خودرو. در این حالت خودرو نا خودآگاه به سمتی که لاستیک ترکیده کشیده میشه و چون راننده هیچ دسترسی به چرخ عقب نداره هیچ کنترلی هم روی این وضعیت نداره و هرقدر با ترمز و فرمان و گاز هم بازی کنه فقط وضعیت رو بدتر میکنه و نتیجه قطعا انحراف خودرو از مسیر و ایجاد حادثه ای دلخراش هست.

حالا تصور کنید اگر یکی از تایر های جلو بترکه باز هم خودرو به سمت تایر ترکیده شروع به انحراف میکنه ولی این بار شما فرمان رو در دست دارید و با کمی فشار بیشتر در خلاف جهت و کاهش سرعت براحتی میتونید در 99 درصد اوقات کنترل خودرو رو بدست بگیرید و خودرو رو به کناره هدایت و از حادثه جلوگیری کنید.

لازم به توضیح است این مسئله در برخی کشورها بقدری جا افتاده که در صورت رخداد حادثه ای مبنی بر ترکیدن تایر اگر تايرهاي نو روي محور جلو نصب بشن فروشندگان يا نصب كنندگان اين تايرها بطور واضحي مقصر حادثه به شمار ميروند. واقعيت آنچنان آشكار هست كه دفاع در چنين دعاويي كاملا سهل خواهد بود.

برای درک دقیق این حالتها تستهای مختلفی انجام شده و به قطعیت رسیده. لذا این بار که یک جفت تایر نو خریدید یادتون نره اصرار کنید که روی چرخهای عقب نصب بشن و اینو به دیگران هم توصیه کنید تا این عقیده منسوخ و غلط و خطرناک به مرور از بین رفته و فرهنگ سازی بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *