صنعت تایر از تولد تا بلوغ

لاستیک  برای اولین بار در دست بومیان امریکا دیده شد.توپ های لاستیکی که دست مایه بازی بومیان آمریکا بودند و کریستف کلمب آن را کشف کرد ومشخص شد اشیای لاستیکی ازچاه مقدسی به نام مایا در یوکاتان بدست آمده است.

لاستیک ،تا جایی که میدانیم محصول سرزمین آمریکاست ولی تنها از طریق انتقال آن به خاوردور وکشت در انجا در این حد توسعه یافت. نام rubber به معنی پاک کن راهم پریستلی،کاشف اکسیژن روی آن گذاشت زیرا او اولین شخصی بود که قابلیت لاستیک درپاک کردن اثرمواد راکشف کرد .تولید مواد لاستیکی درنتیجه تلاش برای حفظ موادی چون افتیون، بوتادی‌ان‌وایوپرون صورت گرفت و به واسطه تقطیر تخریبی لاستیک طبیعی، راه برای تولید لاستیک سنتزی گشوده شد.

با آغاز جنگ جهانی اول انواع نامرغوب لاستیک از دی‌متیل‌بوتادی‌ان در آلمان و روسیه تولید شد.

Goodyear با کشف پخت لاستیک با استفاده از گوگرد در سال 1839 به شهرت رسید. این کشف مشکل چسبانکی طبیعی لاستیک را حل کرد و آن را به صورت تجاری درآورد. بیشترین تغییرات به لحاظ تاریخی نتیجه محدودیت واردات لاستیک طبیعی به آمریکا بر اثر تهاجم نیروهای ژاپنی در سال 1941 بوده است.این حرکت سبب پژوهش و ساخت انواع لاستیک‌های سنتزی در سالهای بعد شد.

کمپانی Goodrich با استفاده از لاستیک‌های سنتزی در سال 1947 تایر‌های بدون لوله را به بازار معرفی کرد و کمپانی دونالد نیز در سال 1953 در اروپا به این هدف دست یافت. بیست سال بعد کمپانی دنوو تایر ‌هایی با قابلیت حرکتی بالا را معرفی کرد و به موفقیت‌هایی نیز در این زمینه دست یافت هر چند تا اواخر این قرن استفاده چندانی از این تایر‌ها نشد.

حرکت روبه رشد صنعت تایر در سال 1949 به نقطه اوج خود رسید درست زمانی که کمپانی میشلن، تایر های رادیال را به بازار معرفی کرد. این تحقیقات در زمان جنگ جهانی و دوران سلطه آلمانی‌ها صورت گرفت و در همان سال‌ها بود که تایرهای رادیال با ویژگی‌های خاص پا به صنعت تایر گذاشتند.

از ویژگی‌های منحصر به ‌فرد تایر‌های رادیال میتوان به قابلیت چرخشی بالاتر ،مقاومت چرخشی پایین تر (عامل موثر در کاهش سوخت) و کیفیت بالاتر در مقایس با لاستیک‌های بایاس اشاره کرد. تفاوت دیگر تایر‌های رادیال با تایرهای بایاس استفاده از فناوری‌های پیچیده تر در ساخت آن است که باعث افزایش 45 درصدی هزینه ساخت آنها میشود.

تایر های رادیال در سال‌های 1949 تا 1969 در تمام دنیا به جز آمریکا مصرف میشدند.Michelin در فرانسه، Bridgeston در ژاپن، Pirelli در ایتالیا و کمپانی continental  در آلمان همگی به تولید کننده‌های موفقی در زمینه تایر‌های رادیال تبدیل شدند.این در حالی بود که امریکا همچنان از لاستیک های بایاس استفاده میکرد.

در واقع ابتدا مشکلاتی مانند ماندگاری کوتاه مت ، کاهش قدرت کششی در هوای نمناک، هزینه بالا و روند تولیدی پیچیده توسط کمپانی میشلن حل شدند و پس از آن نیز تا اواخر دهه 90 میلادی لاستیک‌هایی از مواد ترکیبی سیلیکا ساخته شدند.حال اما تکنولوژی ساخت تایر پیشرفت چشمگیری کرده است و تایر‌های نوین به دلیل بهره‌مندی از تکنولوژی روز، میزان اصطکاک چرخ با زمین را به مقدار قابل توجهی کاهش داده‌اند و با وجود بالا بردن هزینه ساخت تا حد بسیاری سبب کاهش مصرف سوخت در خودروها شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *